Drepturile pacienţilor
sunt reglementate prin Legea nr. 46 din 21 ianuarie 2003, publicată
în Monitorul Oficial nr. 51 din 29 ianuarie 2003. Pentru mai multe
detalii consultaţi : DrepturiPacienti şi
Obligaţii Pacienţi
DREPTURILE
ASIGURATILOR
Conform Legii 46 /2003
pacienţii au drepturile:
A) Sa aleagă medicul de
familie, medicul din ambulatoriu, unitatea spitaliceascaă ce le va
acorda servicii medicale, precum şi casa de sănătate la care se
asigură;
B) Să fie înscrişi pe
lista unui medic de familie pe care îl solicită, dacă îndeplinesc
toate condiţiile legii, suportând cheltuielile de transport dacă
opţiunea este pentru un medic din altă localitate;
C) Să îşi schimbe medicul
de familie ales numai după expirarea a cel puţin 3 luni de la data
înscrierii pe listele acestuia;
D) Să beneficieze de
servicii medicale, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive
medicale în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;
E) Să li se efectueze cel
puţin un control profilactic în fiecare an, în funcţie de sex şi
grupă de vârstă căreia îi aparţin;
F) Să beneficieze de servicii de asistenţă medicală preventivă
şi de promovare a sănătăţii inclusiv pentru depistarea precoce a
bolilor;
G) Să beneficieze de servicii medicale în ambulatorii şi spitale
acreditate;
H) Să beneficieze de servicii medicale de urgenţă;
I) Să beneficieze de unele servicii de asistenţă
stomatologică;
J) Să beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de
recuperare;
K) Să beneficieze de dispozitive medicale şi alte materiale
specifice;
L) Să beneficieze de servicii şi îngrijiri medicale la
domiciliu.
OBLIGAŢIILE
ASIGURAŢILOR
Conform Legii
95/2006 pacienţii-asiguraţi au obligaţiile:
A) Să se înscrie pe lista
unui medic de familie acreditat potrivit legii;
B) Să anunţe medicul de familie ori de câte ori apar modificări
în starea lor de sănătate;
C) Să se prezinte la controalele profilactice şi periodice
stabilite prin contractul-cadru;
D) Să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de
asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau
modificărilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită
categorie de asiguraţi;
E) Să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile
medicului;
F) Să aibă o conduită civilizată faţă de personalul
medico-sanitar;
G) Să achite contribuţia datorată fondului şi suma reprezentând
diferenţa dintre tarifele acceptate la plată de sistemul de
asigurări sociale de sănătate şi cele practicate pe piaţă, denumită
în continuare coplată, în condiţiile stabilite prin
contractul-cadru;
H) Să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele
justificative ce atesta calitatea de asigurat.